Monica & Laurens naar: Azië en Australië

Bali & Lombok

Kuta/Legian
Na een goede vlucht uit Borneo (via KL) zijn we aangekomen in het heerlijke hectische Kuta. We verblijven in Legian, een iets rustigere buitenwijk in hotel Champlung Mass. We zijn hier blijven hieréén dagje gebleven en genoten van het strand, het heerlijke eten, de zonsondergang en de Bintang.

Lombok
We vertrekken in de vroege morgen per bus naar Padangbai, de vertrekplaats voor de ferries naar Lombok en gaannaar Lombok om de vulkaan Rinjani te beklimmen. Voordat we in de ferry stappen boeken we een trip voor de Rinjani 3 dagen 2 nachten. Deze trip zou de volgend dag in om 06:00 uur in morgen starten. De ferry naar Lombok was een ervaring apart, de boot vertok ongeveer 2 uur later dan schema en uiteindelijk na 4,5 uur varen lagen we in de haven Bensal (Lombok). De ankers gingen uit en er werd wat omgeroepen in het Indonesich. Na vertaling door een local bleek dat er iets mis was met de pier en moesten 5 uur wachten voordat de boot op de andere pier kon aanmeren. Onze Rinjani tocht zou de volgende morgen om 06:00 uurstarten en konden pas op zijn vroegst om 2300 uur van de boot af, daarna moesten we nog 3,5 uur rijden naar Senaru, de vertrekplaats van de Rinjani. Gelukkig haddenandere toeristen de kapitein aangesproken en werden we met kleine vissersboten van de ferry afgehaald (een aparte belevenis).

Na een snel avondmaal in Sengigi nog 2 uur rijden naar Senaru waar we rond 23:30 uuraankomen en de andere mensen van onze klimploeg ontmoeten; een stel uit NL en een stel uit Belgie. Deze mensen hadden dus de boot van 06:00 uuruit Padangbai en hebben wel 6 uur op de boot gewacht voor ze eraf konden. Onze Rinjani tocht ging iets later van start zodat we nog wel enigzins fris konden beginnen. Om 08:30 uurbegonnen we aan de klim, onze team bestond uit de volgende begeleiding: 3 dragers die de volledige uitrusting meeslepen uitgezonderd je eigen rugtas. (dus o.a. wel slaapzakken, matjes, tenten, eten, water etc etc.) en 1 gids.

De eerste dag was erg zwaar in een moordend tempo (we moesten de 2 uur langer slapen inhalen ;-) klommen we het eerste deel van de vulkaan op. Onze kleren waren snel nat van het zweet, en we hadden de adem- en drinkpauzes echt nodig! ' s'Middags heerlijk gegeten bij het middenstation, tijdens de lunch heeft het keihard geregend maar we konden gelukkig nog schuilen onder een van de 'rusthuisjes'. Rond 16:00 uurhadden we onze eerste overnachtingplek bereikt. (ongeveer 1,5 uur onder de kraterrand). Wederom ' s Avonds heerlijk gegeten en redelijk geslapen in de tent op de mat van 0.5 cm dik. Om 05:00 op, ontbijten en door naar de kraterrand. Een super uitzicht als je de vulkaan kan inkijken en het kratermeer ziet. Uiteindelijk de vulkaan in afgedaald naar het kratermeer en een lekkere, warmeduik genomen in de hotsprings ongeveer 35 graden. Later weer de krater uigeklommen de (andere kant) inmiddels was het begonnen met regenen wat de klim niet makkelijker maakte. Aangekomen op de kraterrand en in de regen het kamp opgezet en uiteindelijk weer opgewarmd en gegeten bij een groot kampvuur.

Om de top van 3726 meter te bereiken moet je om 02:30 uur op en de klim te starten naar de top (Summit) om 03:00 uur,dan ben je daar tegen de klok van 06:00 uurom de zonsopgang te bewonderen. Slechts enkele mensen, waaronder wij, waagte zich aan deze zware klim (waar van te voren voor werd gewaarschuwd). Het eerste stuk viel nog mee na een uur leek de top al dichtbij (het was nog nacht). In werkelijkheid viel dat dus tegen en het laatste stuk was loodzwaar. Erg steil en veel lossen lava stenen, 2 stappen omhoog en 1 naar beneden. Het bereiken van de top maakte het weer helemaal goed, het uitzicht was fantastisch heel Lombok, de Gili's en stukken van Bali waren te zien. Het was erg koud en de wind waaide straf, alle kleren die we mee hadden waren aangetrokken maar toch nog erg koud.Vervolgens weer twee uur naar beneden en na een snel banana pancake alsontbijt en om 09:00uur de afdaling ingezet naar Sembalun Lawang. Het was een mooie ervaring, soms wat zwaar, maar zeer zeker de moeite waard. Na deafdaling een douche genomen en op naar de Gili Islands.

De Gili Islands (Gili Ari, Gili Meno, Gili Trawangan), zijn drie kleine eilandjes aan de noord-west kust van Lombok. Er rijden geen auto's of brommers, de enige transport mogelijkheden zijn per Pony car, per fiets of per voet. De eillanden zijn daarom heerlijk rustig en je kan er niet veel meer doen dan ontspannen. We verbleven op Gili Air(vanwege het mooie uitzicht op de Rinjani)in Gili Air Santay bungalow park. (kost ongeveer 5 euro voor een vrijstaande bungalow, met hangmat, koud stomend water en veel schreeuwende Geckos (soort luid scheeuwende hagedissen;-) We zijn er drie dagen gebleven en hebben heerlijk één dag in de hangmat gelegen enéén dag gevist (opbrengst 1 emmer vol) vanuit een bootje. Later werd de zelf gevangen vis voor ons gebakken op Gili Meno en hebben we deze opgesmikkeld. Ook nog gesnorkeld wat af en toe pijnlijk was door de kleine kwalletjes..

Voor transport terug naar Bali hadden we gekozen voor de speedboot naar Padangbai i.p.v. de normale ferry. Dit kost dan wel 40 Eu p.p. maar dan ben je in een uur op bali i.p.v. een kleine dag. Onderweg nog een groep springende dolfijnen gezien en in de haven in Padangbai hadden we een driver geregeled die ons in recordtijd naar Lovina bracht.

Lovina
In Lovina verbleven we in Hotel Rini en hebben we ééndag per scooter de omgeving bekeken en het doel van deze trip was het bergdorp Munduk. Bekend om de mooie uitzichten en watervallen. Was leuk om e.e.a. zo te bekijken. Op de terugweg een stop gemaakt bijhet dorpBanjar dat bekend staat om zijnhot springs. Onderweg veel ceremonies bekeken te nagedachtenis van mensen die afgelopen tijd waren overleden en nu uit een graf werden gehaald voor een gezamelijke crematie.Ook nog prachtig gedoken om Menjangan island, de stroming was erg sterk waardoor het leek als je onderwater langs het rif vloog, een nieuwe ervaring!

Volgende bestemming was Ubud
Ubud ligt in het binnenland van Bali in de Bergen en staat bekend om zijn goede eten en vele kunstenaars. Het eten was inderdaad van hoge kwaliteit en erg gevarieerd. We zijn een dagje wezen raften op de rivier Ayung, hadden we in 2005 ook al gedaan maar wegens goede ervaring nog een keer. Een dagje gefietst door de bergen was ook erg leuk voornamelijk downhill ;-).
Nu zitten we onze laatse dagen Azië uit in Sanur, we hebben gekozen voor Sanur i.pv. Legian aangezien het hier een stuk rustiger en hopelijk daardoor geen doelwit voor terroristische aanslagen (waar we veel voor worden gewaarschuwd). Het hotel waar we zitten heeft een super mooi zwembad en het strand is op een paar minuten lopen. We vermaken ons nog prima en morgen vetrekt ons vliegtuig om 2100 uur naar Darwin. We hebben weer veel zin in dit nieuwe avontuur!

Veel liefsvan Moon & Lau
(P.s. bedankt voor al jullie leuke reacties op onze site (waarderen en lezen we heel erg graag).

Niels

Zozo, jullie beleven nog is mooie dingen daar! Strandje hier strandje daar, beetje klimmen ;) Leuk hoor! Veel plezier en goede reis morgen!!
X

Esther

Hoi daar..
Ik zie groen en geel van jaloezie..wat een verhalen!!
En ik / wij maar ploeteren voor het afstuderen.. ha ha..
Nee hoor ..geniet ervan! Veel plezier samen!
Gr
Esther

Dette

Wowie Moon en Lau wat een mooie fotos zeg en leuk verhaal weer! Echt leuk om over Bali te lezen..nog een weekje voor ons ghighi!! Maar wordt er echt veel gewaarschuwd voor die aanslagen..bah vind dat wel beetje engig...Nou ja we laten het de pret maar niet drukken! Volgens mij is het daar veel te mooi voor zo te zien op de picas...Geniet nog lekker in het fijne OZ! Liefss xx

Jan-Willem Koers

Goed zeg. Jullie houden het goed uit daar. In Azie ook Obamania?

groet, vanuit het mondaine Heerhugowaard;-)

Sab

Snap je nu dat wij zo'n mooi 'terrasje' in de tuin willen maken??! Genieten!!!!
En zo'n hangmat kan er ook nog wel bij!
Have fun Down Under!
Liefs

Ellen F.

Zo, deze ervaringen hebben jullie mooi in the pocket! Echt super gaaf wat jullie allemaal gedaan hebben. Krijg ineens weer reiskriebels, rara !

Moon, ik heb zojuist stagemap blok 1 ingeleverd, dus je snapt hoe het hier is.... MMS heb ik door de verhuizing/verbouwing niet kunnen inleveren, schuift even op. Verder zal ik je er niet mee vermoeien ;-) hihi

En dan nu down under, het laatste gedeelte, maar nog zeker kleine 1,5 maand te gaan!!

Lot's of fun!!!

Kisssss, Ellen X

ariane en diane en lies

Hier een berichtje van het vrijdagteam!!
We zijn moe van het vrijwilligersuitje wat gisteren was....
We vinden het wel ongezellig hier zonder jou..
Veel plezier in Australie,goede reis en geniet er nog van met zijn twee
Lieve groet di ,arie en lies

marleen

ow moon en lau, wat hebben jullie toch heerlijke ontspannen en verbruinde koppies op die foto's, het ziet er supertof uit! bedankt voor jullie lieve mailtje, hier in de frankestraat bevalt alles prima, het is hartstikke leuk!
geniet van jullie reis!!
X

marleen

en natuurlijk ook groeten van Wout :-)

Opa en Oma .

Leuk dat wij op de hoogte blijven van jullie reis we genieten er van zijn jullie wel voorzichtig. we zien jullie erg graag weer terug hoor.heel veel plezier nog. dikke kus van ons.

J & J

Wat een enthousiaste verhalen weer en prachtige foto's! Ondanks de vele indrukken doen jullie denk ik ook veel positieve energie op. Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat jullie niet meer op Bali zitten...

Geniet samen verder en pas goed op jezelf én op elkaar! Dikke kus