Monica & Laurens naar: Azië en Australië

Perth en zuid-west Australie

Nadat we vlakbij Perth waren hebben we besloten om deze stad op het einde van onze reis te bekijken en door te rijden naar het binnenland. Als je het binnenland in rijdt dan merk je al snel dat het warmer wordt, droger en steeds minder stadjes tegenkomt. Onze eerste stop was Wave rock, een rot in de vorm van een golf die 110 meter lang en 15 meter hoog is. De rots is ontstaan door de elementen van de natuur. We hebben geprobeerd te surfen, maar kwamen helaas niet vooruit! Een andere bezienswaardigheid in de omgeving was de Hippo's Yaw, een rotsachtige formatie die lijkt op een Hippo mond.

De volgende dag zijn we naar Kalgoorlie Boulder gereden, ook wel de Wild-West stad genoemd. In deze omgeving werken veel mensen in de goudmijnindustrie. Dat betekent overdag in de mijn en 's avonds zuipen in de kroegen. We hebben nog nooit zoveel kroegen in één straat gezien en de alcoholconsumptie ligt hier dan ook twee keer hoger dan in de rest van West-Australie. Na ook een biertje gedaan te hebben en de nieuwe 007 gezien te hebben zijn we verder gegaan richting de spookstadjes van Australie, genaamd Menzies. In deze omgeving is al het goud al gevonden (trouwens niet helemaal waar: Duits stel vond 3 weken voordat wij er waren een stuk goud, waarde:10.000 euro) en de steden zijn weer helemaal afgebroken, alleen resterende wegen zijn nog aanwezig. Na een dag rondtouren kwamen we aan in Kookyne, ook een spookstad waar nog 12 mensen wonen (ooit duizenden), en dronken we een biertje in het Grand Hotel. Juist hier ontmoet je leuke mensen en samen hebben we met hen gedronken, gegeten en bij het kampvuur gezeten in de middle of nowhere! Lake Ballard, een groot zoutmeer, hebben we de volgende dag bezocht. Ook weer zo'n bijzondere stop! Een kunstenaar heeft 51 menselijkevormen van metaalin het zoutmeer geplaatst en hier kan je naartoe lopen. Prachtige wandeling!

Na dit indrukwekkende outback avontuur verlangden we weer een beetje naar de zee en reden richting Esperance (zuid-kust)dat bekend staat om zijn mooie stranden. Via Aussies hoorden we dat de weg, de dag ervoor, tijdelijk dicht ivm met hevige regenval. We konden gelukkig doorrijden, maar moesten halverwege toch door een halve meter water heen met onze camper. Gelukkig ging alles goed, maar was toch even spannend! In Esperance aangekomen hebben we voor de volgende dag een tour geboekt naar Woody Island. Tijdens deze tour hebben we verschillende dieren gezien o.a. dolfijnen, zeeleeuwen, puinqins en zeearends. Het was prachtig weer en zijn in de middag doorgereden naar ' Lucky Bay' in National Park Cape Le Grande. Dit is, zegt men, het mooiste stand van west-Australie en dat was het met recht!Dit is hetmooiste strand datwij ooit gezien hebben en het meest bijzondere was dat de skippy's in de namiddag op het strand kwamen en gewoon in de zee stonden!! Zelfs de Aussies namen foto's..... Esperanceis een gezellige kustplaats met een ongelovelijk mooie kustlijn.

Na alle mooie stranden reden we weer rustig terug richting het westen en kwamen aan bij Pemberton. Deze streek staat bekend om zijn hoge Karri bomen. Een Tree Top Walk leidden ons naar de toppen van deze reusachtige bomen. Ook de ritnaar deze streek toe was erg mooi!Tijdens deze dagen hebben we veel in Nationals Parks geslapen wat garant staat voor mooie natuur, gezelligheid met de mensen en wildlife om je heen.

De bossen verlaten te hebben reden we door naar een andere vegetatie, namelijk de druiven. In de buurt van Margret River maakt men van deze druiven wijn. Dit gaf onsde gelegenheid om een wijntour te boeken en konden we de camper een dag rust geven. De wijntour startte met eenbbq-lunch en daarna op in de bus naar de Winery's! Het tempozat er goed in, want bij elke winery mochten we 10 wijntjes proeven.Gelukkig voor onze lichamelijke gesteldheid werden de bezoekjes aan de winery's afgewisseld met een chocoladefabriek, kaas- en hertenboerderij. De dag werd nog afgesloten met een bezoek aan de plaatselijkebierbrouwerij en bij aankomst roldenwij, na nog een broodje gegeten te hebben,zo onze camper in!

De volgende ochtend hebben we, werderom een prachtige streek, achter ons gelaten en zijn we doorgereden naar Bunburry. Deze stad ligt 200 km ten zuiden van Perth en hier hebben we een dolfijnentour gedaan. Met 4 anderen op een boot, dolfijnen spotten, en zwemmen maar tussen deze prachtige dieren. Een fotograve aan boort heeft foto's gemaakt en stuurt deze op naar huis.. nog even geduld dus! Hartslag gaat wel even omhoog als er zo'n groot dier voorbij of onder je zwemt, ervaring was in ieder geval super.

Voor onze laatste stops stonden Fremantle en Perth op het programma. Frementle ligt 18 km van Perth en is een 'lay-back' stadje met mooie surfersstranden.Wijzijn hier naar debekende Frementle Marketgeweest voor de laatste inkopen en 's middags nog even genoten van het zonnentje op het strand. Gister (maandag)hebben we in deochtend de camper schoon gemaakt en reden we naar Perthom ons 'huisje' in te leveren.Nahet inchecken bij het hostel gingen we Perth verkennen enliepen als eerste naar Perth's trots: Kings Park. Groot, mooi, bos- enbloemrijk park waar vele Aussie allerlei activiteitendoen. Hardlopen, picknicken, potje cricket echt van alles. s' Avonds hebben we ons gelukt beproeft in het casino.. helaas beetje verlies! Vandaag onze laatste dag in Perth en gaan zo naar het Western Aqurium waar je allelei vissen ziet die hier in de oceaan zwemmen. Onze laatste avond gaan we naar de film 'Australia' en zo kunnen we ons avontuur niet beter afsluiten!!

Morgen zullen we om 13.00 uur op het vliegveld zijn en om 16.00 uur hebben we een vijf uur durende vlucht naar Singapore. Vervolgens twee uur wachten en dan op naar London. We zullen donderdagochtend om 9.30 uur aankomen op Schiphol. Wordt een leuk reisdag, maar toch hebben wij weer veel zin om familie, vrienden en kennissen te zien!

Tot snel en liefs,

Laurens en Monica

Gudy

Tjee Moon en Lau,

Wat zullen jullie moeten schakelen van het ene gevoel naar het andere. tijd tekort om erbij stil te staan lijkt me...Bijna op de terugreis. Succes en alvast welkom thuis.

niels

Mooi verhaal! tot donderdag!!
XX

JW Koers

Mooie belevenissen weer. Ja aan alles komt een eind. Ach, Sinterklaas heb je weer gemist, gelukkig maken jullie Kerst weer mee. Hier kun je weer aan de gluhwein en oliebollen. Of nog net even de 'chique' kerstlunch van REAAL meemaken;-)) Goeie vlucht gewenst (en doe maar 3 truien aan voor op Schiphol).

groet, jwkoers

Anne-Marie

Hooooi moon en lau!

Dit was dan jullie laatste verhaal.. ALs je zo al die verhalen terugleest hebben jullie toch super veel meegemaakt en gezien! ben benieuwd naar al jullie mooie verhalen! SNoep en Bees staan te trappelen om jullie te zien! ;)

Tot donderdag!!!

Liefs

elke

ja, heerlijk, terug naar het vertrouwde stekje> Atjehstraat 66, de kouzal toch een beetje tegenvallen. Wij kijken uit naar donderdag ...
groetjes mama

diane en jolanda en mark

We wensen jullie een goede reis terug naar huis.....
groet en tot gauw...leuk een laatste verhaal....
groet sterkte met wennen aan huis.....

Ed & Annet

Prachtige foto's en mooie verhalen, maar vindt het ook weer leuk om jullie live te ontmoeten donderag. Goede vlucht en tot snel.

Niels & Sab

Geniet nog lekker van jullie laatste dag!
Jullie kunnen terugkijken op een geweldige reis, mogen we wel zo concluderen!
Wij kijken er in ieder geval naar uit jullie weer te zien! (even twee weekjes knuffelen :-) )
Tot donderdag!
X

Sander Griffioen

Echt fan-tas-tisch wat jullie in de afgelopen periode allemaal aan indrukken hebben opgedaan ! Leuke verhalen, mooie foto's.

Wat zal Nederland straks weer klein zijn... ; -)

J & J

Wat een belevenissen en schitterende foto's! Fijn dat we er op grote afstand van mee mochten genieten!

Goede vlucht en tot gauw!

Liefs

Leonie

Nog 1 dag, dan zijn jullie weer in het land. Fijn voor ons, maar voor jullie een grote overgang. Doe voorzichtig het laatste stukje van de reis.
Tot gauw.