Monica & Laurens naar: Azië en Australië

Broome -> Perth

Inmiddels hebben we intwee weken ongeveer 5500 KM aflegd over deHighway dus tijd voor een update van onze belevissen. Na een paar dagen genoten te hebben van het prachtige kustplaatsje Broome, wat een heerlijke afwisselingwas na het outback avontuur, ging de trip verder richting het zuiden. Het eerste stuk na Broome was ongeveer 650 km rijden zonder iets spectaculairs te zien. Om de paar honderd km een roadhouse om te tanken maar daar bleef het bij. Naal dezekm kwamen we aan bij 'Eighty mile beach'. Een camping in een aangelegd bos met eenmooi wit strand waar je beter niet kan zwemmen i.v.m. gevaarlijke vissen, zeeslangen en sterke stomingen (dat zeggen ze en dat geloof je dus maar). Ook bijzonder is dat het verschil bij eb en vloed wel 100 meter kan zijn! Evengoed een perfecte stop na een lange dag autorijden.

Na dit prachtige strand namen we afscheid van de kust en gingen we weer terug de outback in voor een bezoek aan National Park 'Karijni'. Ditpark ligt ongeveer 500 km het binnenland in, opeens veranderd de semi desert (woestijn met hier en daar dorre struiken), in een ruigberglandschap. Karijni staat bekend om zijn Gorges, dit zijn spelonken in de bergen waar een riviertje door heen kan lopenwat vaak eindigd in een klein meertje. De gorges waren werkelijk fantastisch! Ongelovelijk waar al het water vandaan komt in deze dorre droge woestijn??. Het leuke ook van dit gebied is dat je nu zonder zorgen van enge beesten en krokodillen kan zwemmen in alle meertjes.In de nachtslopen de Dingos op de campground, om onze camper heen,opzoek naar etensresten.... een aparte ervaring!

Volgende dag ging ons trip verder richting Exmouth, een klein plaatsje datde uitvalsbasis is voor 'Ningaloo reef'. Een prachtig national park wat bekend staat om zijngoede snorkel mogelijkheden. Het park is ongeveer 130 km lang en loopt langs de kust met overal prachtige witte stranden (o.a. Turquoise Bay, Oyster Bay etc.). Het rif loopt ongeveer 40 meter uit de kust waar je echt fantastisch kan snorkelen. Zeer bijzonder koraal, veel kleurrijke vissen, schilpadden etc. We hebben met duiken al aardig wat moois gezien maar dit is wel heel bijzonder dat alles zo dichtbij de kust is! Kamperen met zicht op de ocean en natuurlijk een prachting zonsondergang, zo sloten wij de dag af!

Op onze volgende stop Coral Bay werden we onaangenaam verrast door Hollandsch snert weer: Regen, storm enslechts 18 graden. Ja, we hebben de tropics verlaten maar de mensen stellen ons hier gerust dit is uitzonderlijk voor de tijd van het jaar dus met een paar dagen moet het allemaal weer beter zijn....

We besluiten maar snel door te rijden verder richting het zuiden: Shark bay. Een plek die op de Unesco Wereld erfgoed lijst staat zie voor meer info: http://www.sharkbay.org/. Het hoogtepunt van het bezoek aan shark bay was 'Monkey Mia'. Dit is eenbaaiewaar wilde dolfijnen tot kniehoogte aan in het water komen. Hierkrijgen zeéén keer per dag een paar visjes te eten waar ze graag voor terugkomen. Echt gaaf om dedolfinen van zo dichtbij te bekijken en wat een lol hebben die beesten! Een bezoek aan national park 'Shark Bay' is niet een bezoek aan één baai maar aan een schiereiland van ongeveer 190 km lang je kan er dus rustig een paar dagen voor uittrekken. Ook wij hebben hier een aantal bijzondere stops gemaakt o.a. Shell Beach en de Stomatolites.

Na 'Shark bay' stond national park Kalbarri op het programma waar we in de namiddag aankwamen. Uiteindelijk hebben we hier een paar korte wandelingen gemaakt en zijn we hier slechts één nacht gebleven. ' s Morgens hebben we nog Pelikanen bekeken... wat een enormeenorme nieuwsgierigevogels zijn zijn dat!

De volgende stop was the Pinnacle Desert, een woestijn met allemaal pilaarvormige obstakels. De verklaring van dit verschijnsel: 'Kalkrijke zandafzettingen in de ijstijd werden later bedekt door bossen, waarbij de bomen met hun wortels de kalklaag verbruikt hebben. Daar, waar geen bomen stonden werd de bodem harder en bleef intact. De wind joeg wel de ontkalkte bodem weg waar eens het bos zich had uitgestrekt.' In iedergeval een prachtig verschijnsel, wat helemaal bij zonsondergang fantastisch is om te aanschouwen.

De laatste stop voor Perth was Yanchep, een klein national park ongeveer 60 KM ten noorden van Perth is. Hier hebben we de eerste echte Koala's gespot, wat zijn het toch een schattige beestjes!

Inmiddels is het weer hier steeds beter aan het worden en een deze dagen zal de temperatuur de 30 graden weer overschrijden ;-)! Over één week begint de zomer hier, blijft gek dat het nu december is en dat we de kerstversieringen overal al zien hangen. Dereis gaat nu vanuit Perth het binnenland in en dan via de zuid-west kust terug naar Perth. Het is nu in de omgeving Perth even wennen aan de drukte op de weg en het stedelijke gebied. De prijs van de benzine is hier gedaald tot net iets meer dan een dollar (50 euro cent), en dat te bedenken dat we daar één week geleden nog bijna 2 dollar voor moetsen betalen.

Nog even genieten van de laatste twee weken! Iedereen veel plezier met de Sint...

Veel liefs van Moon & Lau

Anne-Marie

Heeeej Moon & Lau! :)
Het weer klinkt iig stukken warmer dan hier! we hebben zelfs sneeuw gehad ;) Die snorkel staat laurens goed trouwens ;)
Geniet nog van de laatste weekjes!
Liefsss!

Jan-Willem Koers

Gaaf die Pinnacle Desert. Hier sneeuw en Sinterklaas en ook dalende benzineprijzen (1,20) maar ook spitsalarmen en uitgestelde releases;-) Blijf schrijven die verhalen, cool.

groet vanuit Utrecht

elke

He jongens,
wat een belevenissen, helemaal te gek. Gek, he, de kerst komt eraan en je zit volop in de zon.
groetjes,
mama

Leonie

Hoi, Gelukkig is bij jullie het weer ook weer opgeklaard (het heeft wel gesneeuwd in australie vernam ik) Hier is het sneeuw en kou. Geniet er nog lekker van, het einde komt in zicht en dan komen jullie hier wel weer in een hele andere wereld. (zoveel prachtig natuur heb je hier niet)
Groetjes LEonie

Wendy

Hey Luitjes!

Ik volg zo af en toe wat op jullie site, wat een waanzinnige reisverhalen en super mooie foto's! Wauw! Geniet nog van jullie tijd daar...jullie komen alweer bijna terug...in het koude, sneeuwerige, hagelige Holland..!! Tot dan! X Wendy.

ria

Hoi Monica,
Denk vaak aan jullie!
Leuk om jullie enthousiasthe verhalen. Ik denk dat ik Australie ook maar op mijn verlanglijstje zet!
Wat een prachtige natuur en die mooie dieren en vogels!
Er zitten trouwens hele mooie foto's bij!
Leuk dat je ook deze manier kan mee beleven wat jullie allemaal meemaken!
Geniet inderdaad van het lekkere weer en het heerlijke vrije leven!
Ik heb je wel gemist de afgelopen manden, leuk om je weer eens te spreken over al je belevenissen!

gerda

Hoi. Jongens wat een prachtige foto's jullie hoeven nederland niet te missen zo met die prachtige luchten,alleen zulke mooie zonsondergangen heb je hier niet of toch wel.Geniet nog van de laatste weken.

Sab

Oeps reactie op de verkeerde plek. Hij moet hier staan! ;-)

Wat een eindeloosheid!!
Gaaf stukje Australie zeg.
Heb nou echt wel reuze zin jullie weer te zien hoor!
Genietze nog....
Dikke kus

J & J

Het blijft een belevenis die reis van jullie! Fantastische foto's, heerlijke verhalen blije gezichten.
Geniet nog even van jullie avontuur én de zomer want ja, wat zal ik over het weer van Holland zeggen...ach jullie zien het zelf wel als jullie weer veilig thuis zijn!

Liefs

Harold

sorry, nu pas een berichtje, maar de verhalen worden gelezen en zijn leuk. NOg veel plezier.
Harold