Monica & Laurens naar: Azië en Australië

Borneo - Sabah

Onze laatste trip in Cambodja was de fietstocht over het platteland erg leuk op de fiets tussen de reisvelden door. Het was bijzonder om te zien dat mensen met zo weinig toch heel gelukkig zijn. Hello, hello, hello dat was de kreet die iedereen naar ons riep!

Daarna voor een dagje terug naar Kuala Lupur aangezien we hier inmiddels de weg weten nog even onze favoriete shopping mall bezocht, kapper geweest,Petronas towers in de avond bekeken en afsluitend gegeten in ons favoriete restaurantje.

Per vliegtuig op naar Borneo, Kota Kinabalu (KK). Voor de afwisseling stond iemand op ons te wachten met een bordje Monica & Laurens. Het was Olaf (voor sommige onder de lezers een bekende), Olaf is een Nederlander die 9 jaar geleden geemigreerd is naar Borneo. Inmiddels is hij getrouwd met een Maleisische vrouw en heeft 2 kinderen. Hij is nu travelagent en heeft tevens een Homestay waar wij 2 nachten hebben verbleven.Gedurende ons verblijf hebben we een bezoek gebracht aan het waterdorp Penimbawan, het dorp wordt bewoont de Bajau stam, deze stam leeft oorspronkelijk op boten (op verschillende locaties in Azië) maar verblijft nu o.a. in dit op palen gebouwde dorp. Het dorp is alleen per boot bereikbaar en is niet aangesloten electriciteits net en op de waterleiding.

Na een bezoek aan het dorp hebben we nog een aantal andere bezienswaardigheden bekeken. Leuk om een rondleiding te krijgen van iemand die de lolale taal spreekt en de gebruiken kent. Ook is Olaf uitstekend op de hoogte van de Maleisische cuisine en kende een aantal zeer goede restaurantjes waar wij heerlijk hebben gegeten.

Na 2 dagen KK per vliegtuig op naar Sandakan, ongeveer 45 minuten vliegen. Wat ons direct bij aankomst in sandakan opviel waren de enorme Palmolie plantages, je kan op Borneo zonder probleem een dag rijden door deze plantages. Om deze palmolieplantages aan te leggen, wordt het bos in de brand gestoken. Alle koolstof die in de veengronden zit opgeslagen, komt hierdoor vrij als CO2. Deze branden maken Indonesië wereldwijd één van de grootste CO2-uitstoters. Daarnaast gaat hier het leefgebied van o.a. de oerang-utang verloren. Naar verwachting zijn deze beesten over ongeveer 15 jaar alleen nog maar in opvangcentra te vinden. Een van de grootste afnemers van Palmolie is Unilever, deze Plamolie (plantaardige Olie) is een goedkope grondstof voor allerlei producten: voedingsmiddelen, wasmiddelen die wij met zijn allen gebruiken.

Wij verbleven in Sepilok resort en hebbeneen bezoek gebracht aan een oerang-utang opvangcentra 'Sepilok' (net zoiets als Pieter Buren maar dan voor oerang-utangs). ' s Avonds een night walk gedaan uiteindelijk niet heel veel gezien alleen slangen, enorme spinnen en reuze mieren.De volgende dag gingen wij alséén van de eerste het park in en zagen hoog in de boom een eerste oerang utang. Leuk zeg.... telelens op de camera en foto's maken, het aap vond het allemaal wel interessant en kwam naar beneden tot 1 meter afstand. Best wel eng zo'n groot beest! Uiteindelijk werd het haar teveel en maakte ze een bijtende beweging naar een Duitse jongen. Waarna we met ons een groepje snel wegliepen, de oerang-utang achtervolgde ons nog enige tijd. Een ranger vertelde ons later dat de oetang zwanger was en daarom soms agressief werd. Het voederen van de oerang-utangs was erg leuk om te zien.

Later op de dag per speedboot ongeveer 2.5 uur (op zee en op de Kinabantang rivier) op naar de riverside lodge (Sukau), dit was onze basis voor de aankomende dagen. Vanuit hier hebben we diverse cruises gemaakt met een kleine boot over de rivieren om beesten in het wild te spotten. We hadden geluk met onze gids Basrien bootman die alles zagen en snel reageerde op de beesten.

Met success! veel Proboscis apen gezien (apen met een enorme neus, wat de sexuele aantrekkingskracht moet vergroten), kleine Makak apen, krokodillen, verschillende vogels en oerang-utangs, slangen etc..

Hoogtepunt was een groep Proboscis die de rivier overstaken. Sommige sprongen van boom tot boom andere sprongen in de rivier en zwommen over, erg gaaf. Na 2 dagen hier geweest te zijn terug naar Sandakan, dit is voor toeristengeen leuke stad. We hebben hier niet zoveel gedaan o.a. bij zwembad gelegen, karate-kid 2 gekeken en opgeladen voor ons volgende avontuur duiken bij Mabul & Sipadan Island!

Vrijdag gingen we per bus op naar Semporna, de trip nam 6 uur in beslag en was niet erg boeiend alleen maar palmolie plantages! Aangekomen in Semporna ingecheckt in Floating Dragon Inn Hotel, zoals je uit de naam kan opmaken een hotel gebouwd op de zee. Leuk idee maar wel erg gehorig. Volgende morgen per speedboot op naar Mabul Eiland. Erg leuke ontvangst, prachtig resort en mooie zee. Het eiland om te duiken in deze omgeving is Sipadan (staat in de top 5 duikplekken op de wereld), helaas worden er maar weinig vergunningen afgegeven. Onze eerste duiken waren nabij Mabul eiland, dit was eigenlijk al super gaaf maar we kwamen voor Sipadan!! S'avonds worden duikschema's bekend gemaakt voor de volgende dag, helaas weer geen vergunning. Hoop gepraat en stampij gemaakt bij het resort (net zoals veel andere gasten deden) en op onze laatste dag zou het goed moeten komen.... Na overigens een fantastische 2e duikdag (ondanks dat we niet op Sipadan waren) heel veel turtles, koraal, scheepswrakken en andere enorme vissen gezien.

Tot onze blijdschap stonden we op het schema ingeroosterd voor dag 3 op Sipadan!

Dag 3 vroeg op heerlijk ontbeten snel in de speedboot, halverwege begaf 1 van de 2 motoren van onze speedboot het.... Terug naar 'ons' eiland andere boot en snel naar Sipadan. Bij aankomst zitten de officials met strepen op hun mouw te wachten en moet je inschrijven. Tadaa Laurens en James (doctor uit US wonend in Australia) hun namenstonden niet op hun lijst. Er stonden 2 andere namen op, maar zij zatenniet in onze boot, maar volgens de heren mochten we niet duiken. We moesten ons rustig houden, het eiland is namelijk tevens legerbasis met zwaar bewapende militaire, vanwege de liggen nabij de Philipijnen. Uiteindelijk heeft Laurens de eerste duik niet gedaan en de andere duiken illegaal gedoken. Het was werkelijk waar fantastisch!!, veel verschillende vissen, diverse soorten haaien, napoleon vissen, veel reuze turtles ongeveer 30 per duik prachtig koraal noem maar op! We hebben een film vantwee van onze duikgangen gekocht, belangstellende kunnen deze na thuiskomst komen bewonderen in de Atjehstraat. (De foto's zijn gemaakt door Thomas een Poolse jongen uit onze groep die een onderwatercamera heeft: Dziękuję (bedankt) Thomas!)

Al met al een zeer geslaagd avontuur op Borneo. Met frisse tegenzin staan we om 05:00 in de ochtend op om Mabul eiland te verlaten op naar Tawau Airport. Voor de vlucht naar KL en vervolgens de vlucht naar Denpasar Bali waar we gisteravond laat zijn aangekomen.

Liefs Monica & Laurens

Sloep

Hallo Luitjes,

Leuk om te lezen dat jullie het zo goed naar het zin hebben.

Groetjes uit santpoort-Nooord

leonie

Wooh, het voelt door jullie verslagen bijna of je erbij bent. Jullie maken wel een prachtige reis zeg en zien veel mooie dingen. Lekker verder genieten.
Groetjes Leonie

Niels

Wow, mooi verhaal zeg. Wat een belevenissen, die aap met die grote neus is grappig! Leuke foto's ook van het duiken! Veel plezier verder in Bali.
XX.

marleen

wauw moon en lau, wat een mooie foto's! wat maken jullie toch leuke dingen mee!
heel veel plezier nog, geniet ervan!
xx

Sab

Lieverds, wat klinkt het weer heerlijk.
Leuk om Olaf weer te zien! ;-)
En die neusaap...wat hebben we gelachen om dat beest! Prachtige foto trouwens.
Het gaat hier bij ons nu wel heel erg kriebelen hoor, zeker bij het zien van jullie foto's en lezen van jullie verhalen. Nog even twee maandjes geduld!
Genietze, tot mails!
Dikke kus

Juud

Hola Moontje en Lau,

Wat een mooie verhalen en foto's zeg. Ik ben echt jaloers. Het lijkt me geweldig om tussen de schildpadden te duiken en die neus-aap te zien. Heb zo hard gelachen om de foto! Blijf genieten en vooral verhalen en foto's op deze site zetten.... Kan ik lekker weg dromen achter mijn computer!

Dikke kus Juud

Ellen F

HeeeeeeeeY!!

Echt leuk om jullie verhalen te lezen, bij de foto van de neus aap dacht ik op wie lijkt ie, maar kon (gelukkig) niemand bedenken ;-)

Wat zijn nu de verdere reisplannen?

Kus Ellen

Hans

Neeeehhh, Olaf!! ;-)
Mooi verhaal luitjes!!

Dette

Jeeutje wat een mooie fotos allemaal!! Zo fijn om bij weg te dromen achter je bureau..Die foto van jullie twee in duikpak doet me beetje denken aan die film Open Water ghighi..Jullie geen bootje gemist?? Nu op Bali..wacht met smart op dat verhaal..Misschien haal ik er nog wat tips uit :P..GENIET!! kuss

Niels H

haha, die meneer op de foto die kennen we inderdaad nog wel. Leuke verhalen.
ps. ik heb je net ook nog even een filmpje gemaild. Hij is wel een beetje groot.
Groeten,
Niels

Guido

ZBO EM BA wat een prachtig verhaal weer, alsof ik er zelf bij ben!
Opwindend mooie neus heeft die aap trouwens ;)
geniet lekkerrrrr
greetz
guido en familie

J & J

Wat een geweldige verhalen en foto's! Ja, die neus...daar is al veel over geschreven. Bijzonder nog nooit gezien.

Geniet! liefs