Monica & Laurens naar: Azië en Australië

Darwin -> Broome

Vrijdag 7 november was het zover.. Na bijna twee maanden in Azie te zijn geweest gingen we naar Oceanie. Azie is ons zeer goed bevallen en hebben genoten van elke dag daar. Om 21.15 uur ging ons vliegtuig en na een grondige check van de Balinese douane konden we in het vliegtuig stappen. Bij binnenkomst in het vliegtuig werden we begroet met 'Hello love, how are you?' Inderdaad, we herrinnerden het ons weer.. zo zijn de Aussies; vriendelijk! Na een goede vlucht, waarbij de stewardes ons wodka met sinasappelsap gaf ipv alleen sap, voelde Moon zich een stuk relaxer tijdens de vlucht en kwamen we om 1.15 uur aan in Darwin waar de warmte ons tegemoet kwam. De taxirit duurde gelukkig kort en kwamen om 03: 00 uur bij ons hostel en zijn snel gaan slapen. Na een korte nacht, ontbijt en uitgecheckt te hebben liepen we naar de winkelstraat waar we op onderzoek gingen naar een boekenwinkel en naar andere camperverhuurders.

Rond 12.00 uur zijn we naar ‘Wicked', het verhuurbedrijf, gereden waar we onze ‘van' wilde gaan huren. Helaas, het liep anders dan gepland... Wicked ging dicht om 12.00 uur en zij hadden geen busjes meer staan. Even was het balen, want de dag erna was het zondag en was Wicked ook nog dicht. De rest van de dag hebben we bijgeslapen en 's avonds met anders reizigers gepraat in het hostel. Het hostel was overigens wel weer wennen; prijs is twee/drie keer zo hoog als in Azie en de kamers zijn niet voorzien van veel comfort. Zondag hebben we rustig aangedaan en zijn we 's middags naar de bioscoop gegaan waar het heerlijk koel was! In de namiddag zijn we naar het feest vanplaatselijke waterskiclub gereden en hebben hier genoten heteten en de zonsondergang. Aangezien wedrie jaar geleden al in Darwin waren geweest hebben we niet veel ondernomen om de stad te bekijken.

Maandagochtend waren wij klaar voor het camperavontuur! Rond 11.00 uur reden we weg met de ‘Rearend Express' en hebben we inkopen gedaan voor de komende dagen. Begin van de middag reden we weg uit Darwin richting de Stuart Highway. Na een mooie route kwamen we uit bij Edith Falls, die te vinden zijn in Nitmiluk National Park. Prachtige omgeving en overal zijn vele wandeltochten mogelijk. De temperatuur in de outback ligt op dit moment rond de veertig graden! (en het is meestal windstil erg heet dus). Na een verfrissende duik, een douche en een zelf bereide maaltijd zijn we in slaap gevallen.

De volgende dag zijn we richting Western- Australie gereden en zie je onderweg diverse landschappen. Zandvlaktes, woestijnen, bergen, rotspartijen, maar helaas zie je ook veel dode dieren op de weg. De roadtrains, die vier aanhangwagens achter zich hebben, zijn te groot om een dier te ontwijken met als gevolg dat er velen skippy's, koeien en grote vogels op en naast de weg liggen. Het is hier behoorlijk warm en dat is ook te zien aan het landschap, op dit moment is het droge seizoen ten einde, en wachten alle Aussies op de regen. Aan het eind van de dag kwamen we aan bij Keep River National Park, na een 15 kilometer lange gravel weg kwamen we aan bij de campground waar we de enige waren samen met nog een Aussie. Het zelf koken vinden we weer helemaal leuk, want na acht weken in restaurants eten verlang je er weer naar om je eigen ‘prakkie' te maken. 's Avonds was de Aussie niet bij ons weg te slaan en keken we een beetje bezorgd naar de oranje rookwolken die we verderop zagen. Pat vezekerde ons dat het niets ernstigs was dus we zijn gewoon gaan slapen. Door de toemende droogte zien we onderweg veel brandjes, maar de rangers hebben alles onder controle......

De volgendeochtend gingen we om 7.00 uur een wandeling maken in het park. Onderweg zie je veel kangaroes, vogels en ander mooi natuurgeweld. Na de wandeling en ontbijt checkten we onze camper, want we waren bijna bij de grens van Northern Territory naar Western Australia. Je mag geen groentes, fruit, modder, honing etc meenemen over deze ‘grens'. Er staan mannen klaar die je camper grondig doorzoeken en vervolgens kan je verder rijden. Mocht je toch stiekum dingen meenemen die verboden zijn dan kan je een boete verwachten van vele dollars. Gelukkig, wij mochten door en reden verder naar Kunnurra, de stad die het beginpunt is voor natuurschoon de Kimberlys. De beste manier om de Kimberlys te verkennen is een 4x4 drive, maar gelukkig kom je met een normale auto ook nog op veel plekken. Wij kwamen aan het eind van de dag aan in Fritzroy Crossing. Helaas maar waar heeft Monica onderweg twee volgels dood gereden....(en Lau op het laatste moment een Ezel ontweken). Camper nog heel, maar de schrik zat er goed in. We hebben de nacht doorgebracht op een camping en kregen nadat we net de slaap hadden gevat nog bezoek van een aboriginal. Door de warmte hadden we de schuifdeur open laten staan en pakte hij het been van Laurens vast om hem wakker te maken. De ab-er verveelde zich en wilde een praatje met ons maken. Mmm, dachten we, iets te laat voor een praatje en nu geen zin in. De man ging weg en probeerde het bij een andere camper weer. Gelukkig daarna niet meer gestoord.

Donderdag werden we om 8.00 uur bij Geikie Gorge verwacht voor een boottocht. De kloof is gevormd door de rivier de Fritzroy en het waterniveau kan in het regenseizoen stijgen tot 16.5 meter boven het normale niveau. Wederom een prachtig gezicht en in de rivier een paar zoetwater krokodillen gezien. Na de tocht ging de reis verder naar Broome, de stad van de parels. We zijn meteen doorgreden naar het bekende ‘Cable beach', dat bekend staat om zijn mooie strand en zonsondergang. Een verfrissende duik in het azuur blauwe water gaf verkoeling en daarna op het grote, prachtige witte strand. Gegeten en geslapen bij het strand, helaas wel vroeg op, omdat rangers controleren of er niet ‘wild' gekampeerd wordt.

Vanmorgen hebben we Gantheaume Point bezocht waar je tijdens laagwater voetafdrukken van Dinosaurussen kunt zien.

Morgen gaat de reis weer verder richting Port Hedland en dan naar Karinji Natinol Park. Het reizen met een camper geeft veel vrijheid en ongekende mogelijkheden (met de bus op het strand rijden en dan ontbijten)... kortom; heerlijk! Tot nu toe is west Australie fantastisch, het prachtige uitgestrekte landschap en de mooie natuur blijven soms onwerkelijk. Totaal niet te vergelijken met de oostkust en het centrum dat we drie jaar geleden hebben bekeken.

Lieve groeten,

Laurens en Monica

Jan-Willem Koers

Hij is weer fijn hoor om te lezen. Goed dat jullie de dierenpopulatie een beetje bij houden;-)

groet,

elke

Jongens, wat een mooie gebied lijkt mij de westkust van Aus. Heerlijk dat jullie zo genieten, krijg er ook zin in.
groetjes mama

Sab

Wowwww!! Ziet er gaaf uit!
Ik kan niet wachten om ook zo lekker vrij rond te rijden...:-)
Genietze!!
Dikke kus, zus

Ellen F

Wakker worden in herfstig Nederland en dan jullie verhalen lezen... Ik wou dat het omgekeerd was, haha, nee hoor. Super om te lezen hoe gaaf het jullie hebben! Kus El

Anne-Marie

Heeee Moon en Lau!
Ziet er echt super uit daar! Lekker avonturen met de camper! Geniet er van
Liefs

Hanzi

Hé luitjes!

Klinkt weer geweldig. En wat een heftige foto. Coole Van.

Geniet ervan en hasta la pasta!

Niels

Hooooi!
Mooi verhaal, hoe heb je die twee vogels nu niet kunnen ontwijken moon? ;)
veel plezier met het busje!
Kus

Papa en Mamma

Altijd blij om weer wat van jullie te lezen ziet er goed uit allemaal. Een prachtig land mooie trip en npog veel plezier.
Groeten uit een nat grijs Nederland

Gaab

Jaaaa, nog meer paarden-foto's!! ;-)

Gave foto's, wat een andere wereld!
Marianne Thieme was niet zo blij met jullie verhaal, maar ik vond het weer geweldig.

Have fun verder!
Kus Gaab

Christel

He Moon en Lau,

klinkt en ziet er goed uit allemaal! Fijn voor jullie!
Moon, wel errrrug zielig van die vogeltjes hoor!
Geniet nog lekker daar!

Liefs Chris

J & J

Wat ziet dat er toch allemaal prachtig uit. Mooie verhalen en sfeervolle foto's. Maar die vent aan Laurens zijn been...knap van je dat je zo rustig bleef. Zelf zou ik gillend overeind geschoten zijn ondertussen meppend om mij heen en die deur daarna...pot maar dan ook potdicht!
Veel plezier verder!

Sander Griffioen

Wat een gave bus, bijna net zo mooi als die witte Colt !

gerard en gerda

hoi Monica en Laurens. Wat een heerlijke verhalen en prachtige foto's een genot om te lezen en te zien.Kijk uit naat het uiteindelijke fotoboek, geniet nog van deze laatste weken en tot gauw.

Marco

Dat klinkt weer goed allemaal. En wat een gave bus.....Geniet er nog maar van het weer is hier bar slecht. Sneeuw sneeuw en nog een sneeuw....

guido

zboooooooo echt een mooie bus! Zat er een ook een begrenzer onder het gaspedaal? ;)
greetz
em

Sab

Wat een eindeloosheid!!
Gaaf stukje Australie zeg.
Heb nou echt wel reuze zin jullie weer te zien hoor!
Genietze nog....
Dikke kus