Monica & Laurens naar: Azië en Australië

Cambodja!

Na een aantal indrukwekkende dagen in Kuala Lumpur te hebben gehad gingen we op 3oktober met het vliegtuig richting de hoofdstad van Cambodja, Phnom Phen. Na een vlucht van twee uur kwamen we eind van de middag aan en werden we,wederom een nieuwe uitvoering van een Tuk Tuk, naar ons guesthouse gebracht. Na een korte wandeling door de omgeving gingen we eten bij Frizz restaurant (Frits Mulder), die hier al enkele jaren woont en een eigen restaurant heeft. Het Khemer eten beviel ons bijzonder en ook het Ankor bier smaakte goed.

Na een goede nachrust gingen we op zaterdagochtend na een stevig ontbijt richting ons eerste station: de Killing Fields. De Killing Fields (of Choeung Ek Genocide centrum) reflecteren de meest barbaarse acties van het Ultra Communistische Khmer Rouge Regime gedurende de periode 1975-1979. De Khmer Rouge (of het Rode Leger) onder leiding van Pol Pot, implementeerde één van de meest verschrikkelijke revoluties die de mensheid ooit heeft meegemaakt. Gedurende vier jaar werden honderdduizenden Cambodjanen uit de steden verdreven naar het platteland, waar ze werden doodgemarteld of geëxecuteerd. Duizenden hoger opgeleiden of mensen die een buitenlandse taal spraken, werden bestempeld als parasieten en systematisch uitgeroeid. Als direct resultaat van het gevoerde beleid van het rode leger, stierven bijna drie miljoen mensen (eenderde van de bevolking) in een periode van vier jaar. In Choeung Ek zijn ongeveer 20.000 mensen geëxecuteerd en vermoord. 129 massagraven en 8000 menselijke schedels geven een beeld van deze horrorperiode in Cambodja.

Met een brok in onze keel lopen we door dit gebied waar nog steeds overal kleren liggen die vanuit de aarde richting de oppervlakte komen. Het rare is dat het nu een mooi groen en vredig gebied is waar kinderen buiten de hekken spelen. Na dit treurige bezoek brengt onze Tuk Tuk ons naar het Tuol Sleng museum. In 1975 werd deze voormalige school door het Pol Pot leger omgedoopt tot gevangenis S-21, het grootste centrum van gevangenschap en marteling in het land. Bijna iedereen die hier werd vastgehouden is later vermoord bij Choeung Ek. We lopen door de martelkamers en het ziet er werkelijk verschrikkelijk uit. In het tweede gebouw zijn de muren gevuld met zwart-wit foto's van gevangenen, een heftige confrontatie met het recente verleden van dit land. Er zijn echt geen woorden voor wat deze mensen hebben meegemaakt!!

Na deze toch wel heftige ochtend besluiten we om eerst een hapje te gaan eten en ‘s middags een bezoek te brengen aan het koninklijk paleis. We genieten van het geweldige paleis en de zilveren pagoda. Het paleis doet ons denken aan het paleis in Bangkok o.a. de gelaagde daken en de hoge torens. ‘ Avonds eten we bij een typisch Khemer restaurant aan de rivier en genieten wederom van het heerlijke eten.

De volgende dag gaan we vroeg uit de veren en worden we opgehaald bij ons guesthouse om naar het busstation gebracht te worden. De rit naar Siem Reap duurt ongeveer zes uur en we kijken onze ogen uit; wat is dit een prachtig land, maar wat is het verschil tussen rijk en arm goed te zien! Rond 15.00 uur arriverenwe in Siep Reap en worden we opgewacht door één van de mederwerkers van Baca Villa, het guesthouse waar we de komende dagen zullen verblijven.

s ‘Avonds eten we bij het guesthouse, waar eigenaar Jan uit NL, ons het e.e.a verteld over de stad en zijn ervaringen hier in Cambodja. Ondanks dat Cambodja één van de armste landen van Zuidoost Azië is, zijn de prijzen hier behoorlijk hoog en zien we dat er gigantische hotels zijn een er veel leeg staat. Jan vertelde ons dat dit kwam doordat Ankor een aantal jaren geleden op de werelderfgoed lijst stond. In 2007 werd bekend gemaakt dat Ankor gedaald was op de lijst en sindsdien zijn ze gestopt met bouwen en staan er veel hotels en gebouwen leeg.

Op maandgochtend gaat de wekker om half vijf, want we willen de zonsopgang bij Ankor Wat gaan meemaken. We kopen een driedaags ticket voor 40 dollar en rijden richting Ankor Wat. De tempels van Angkor, de hoofdstad van het eeuwenoude Cambodjaanse Khmerrijk, stammen uit de 9de tot 13de eeuw. De honderden tempels reflecteren een centrum van een rijk dat zich uitstrekte van Birma tot aan Vietnam. Een stad die op zijn hoogtepunt meer dan een miljoen inwoners had, in een tijd waarin Londen nog niet eens uit 50.000 inwoners bestond. Ondanks dat we niet de enige zijn, is het een geweldig gezicht en maken vele foto's!! Wat een adembenemende tempel is dit en ongelovelijk dat deze ruines ooit een stad was.

Daarna gaan we verder en bezoeken de andere tempels waar het nog heerlijk rustig is vanwege het vroege tijdsstip. We bezoeken de Bayon tempel en Ankor Thom en na de lunch eindigen we bij Ta Prohm, een tempel waar natuur en tempel één zijn geworden. Door het hele complex groeien de bomen op tempels echt een prachtig gezicht, ook een deel van de film ‘Tomb Raider' is hier ooit opgenomen. Na deze laatste tempel gaan we even terug naar het hotel om even een middag slaapje te doen. Rond 1600 uur gaan we terug voor zonsondergang naar het historische park. Samen met nog horden toeristen staan we op de heuvel bij Phnon Bakheng. Deze mooie ondergang zorgt voor een spetterende eerste dag bij Ankor.

Dinsdagochtend gaan we als eerste kijken bij Banteay Srei, de tempel die ook wel ‘vrouwentempel' wordt genoemd. Dit is de oudste tempel van het het park en we hebben het er dan ook voor over om een uur in de Tuk Tuk te zitten. Na deze tempel bezoeken we er nog twee en komen bij de laatste tempel het Poolse meisje tegen uit ons tweede verhaal (zaten we mee in de bus naar Maleisie). Toeval bestaat niet denken we maar.....We spreken ‘s avonds af om gezamenlijk te gaan eten samen met een Belgische vriend van haar die in Singapore woont.

Vandaag, woensdag, staat een fietstour op het programma, een tour die door de dorpjes gaat, die zich buiten de drukke stad bevinden. Door een tropische regenbui besloten we om nu alvast ons verhaal te schrijven en straks verder te gaan met de tour. We kunnen na bijna een week concluderen dat Cambodja een prachtige land is met vriendelijke bevolking, maar helaas met een ontzettende treurige geschiedenis!

Morgen werderom vroeg uit de veren, want dan vliegen we terug naar Kuala Lumpur. Vrijdag zal onze reis verder gaan naar Borneo (Sabah), waar ons wederom een mooi programma te wachten staat.